ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 4 בדצמבר 2022

יומני התפתחות של ילדי משפחת ברוקמן שכתבה אם המשפחה לפני המלחמה וגירוש בני המשפחה אל מותם

 


יומן העוקב אחר התפתחות התינוק פרידריך (פרידל) ברוקמן שנולד בשנת 1925 בעיר נאבורג בגרמניה. את היומן כתבה אמו גרטה

   עקב התגברות האנטישמיות בעיר עברה משפחת ברוקמן ללייפציג, לבית אחותה של האם. לפני המעבר ארזו בני המשפחה חפצים וספרים, ביניהם שלושת היומנים, ומסרו אותם לידיד משפחה נוצרי. את בנם הבכור ורנר (אברהם) שלחו ההורים לארץ ישראל עם עליית הנוער בשנת 1934.

במהלך המלחמה התגייס ורנר ברוקמן לבריגדה היהודית והגיע במסגרת זו לגרמניה. לאחר המלחמה הגיע ורנר לבית חברי המשפחה ומהם קיבל את רכוש המשפחה, היומנים, תמונות המשפחה והמכתבים הרבים. דרך היומנים והמכתבים למד ורנר על תלאות בני משפחתו מאז גורשו מבתיהם ועד שנותק עמם הקשר.

ב-20/6/1942 התקבל ממשפחת ברוקמן מכתב המתאר את התנאים במקום הגירוש בפולין:
"למרות שמדובר ביוני הלילות קרים מאד. יש לנו רק שתי שמיכות לכסות את חמישתנו ואנחנו קופאים. שלושת תיקי הגב אבדו... אתם מוכרחים להמשיך לשלוח לנו דברים כל זמן שהדואר מקבל חבילות. תארי לעצמך שנוכל לשרוד שלושה ימים מהרווח על מכירת שמלה. כשיורד גשם, וזה קורה לעתים קרובות, אז קר ויש בוץ איום ונורא. אנחנו זקוקים למגפיים לוולטראוט... לא היית מכירה את הילדה. היא שקטה ועצובה. כואב לי לראות את פניה החיוורים. לעתים קרובות היא פשוט נשכבת מרעב ומחולשה ומהקור. פשוט אין מספיק אוכל"

סלי וגרדה ברוקמן  ושלושת ילדיהם: פרידל, גונטר וולטראוט,  נרצחו בפולין.

אוסף החפצים, מוזיאון יד ושם
תרומת גילה ברוקמן, כפר סבא, ישראל

לסקירה המלאה באתר יד ושם


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...