ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 13 במאי 2018

הבריחה האחרונה של הילדה מניה , בת 13

שריפה פורצת בבית המסתור של הפולנים ( משפחת בק) שהחביאו משפחה יהודית במרתף.  באמצע הלהבות והעשן היהודים המסתתרים בורחים שוב במחילה תת קרקעית אפופת עשן למרתף נוסף , אך הילדה מניה אחוזת פחד ופאניקה  מהאש סביבה מחליטה לפרוץ החוצה בתקוה לרוץ החוצה ולהיעלם דרך החצר האחורית ולהגיע לבונקר בבית החרושת הסמוך.


שני ילדים פולנים שלמדו עם מניה בביה"ס היו אז בדיוק בחוץ והבחינו בה כאשר היא נמלטת.

מניה החליטה להמשיך לרוץ למנזר הקרוב. הנערים  הפולנים היו עניים מאד וכמובן שידעו שתפיסת יהודים מניבה פרס. הם לא אמרו דבר זה לזה . רק שהתחילו לרדוף אחריה החלו לשוחח בינהם על פרס שיקבלו מהגרמנים .

הילדה מניה רצה מהר כי הבינה שהם רודפים אחריה. אבל הם היו מהירים יותר. בהתחלה חשבה שהם יעזרו לה כי למדו איתה בביה"ס הפולני וחיבבו אותה. אבל אז היא הבינה ששני הנערים מעוניינים לתפוס ולהסגיר אותה לנאצים. היא רצה בטירוף עד למדרגות המנזר שם הפיל אותה טילזר ,אחד הנערים הפולנים. טילזר קיווה שאף אחת מהנזירות לא תצא. הנזירות ששמעו את ההמולה החליטו לא לצאת ולסייע.

מניה היתה במרחק של 10 מטרים בלבד מדלת המנזר. הנערים הפולנים תפסו וגררו אותה .

היא התחננה  על חייה , אבל אחר כך הלכה בעקבות הנערים הפולנים  למשטרה הגרמנית. היא רק ביקשה מטילזר, אחד הנערים הפולנים,  שיום אחד יספר למשפחתה מה עלה בגורלה.

מאוחר יותר הנערים הפולנים שהרגישו אשמים סיפרו לאחד מאנשי הסיוע של המשטרה הגרמנית על המקרה והמרדף ועל הבקשה האחרונה של הילדה מניה . אותו פולני שהיה פולקסדויטש ( פולני ממוצא גרמני ) , היה במקרה מר בק , האיש שהסתיר את המשפחה של הילדה מניה אצלו במרתף.  הוא סיפר על כך למשפחה שפרצה בבכי .

הגרמנים חקרו בעינויים את הילדה מניה , אך היא לא גילתה דבר ולא סיפרה שההסתתרה עם משפחתה במרתף של משפחת בק הפולנית .

ילדה בת 13 עמדה לבדה מול חוקרי הגסטאפו שלא הצליחו לשבור אותה. בסוף הגרמנים ירו בה והשליכו את גופתה לשדה שומם של קברים יהודים.
אחרי המלחמה ניסו בני משפחתה של מניה לאתר את שני הנערים הפולנים , אבל הם מפחד הנקמה נמלטו מפולין למדינה אחרת באירופה.

   מקור:


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיות בלב התופת

    מאת: סיגל ארביטמן אפרת הדני לא ידעה פרטים רבים על פרק השואה בחייה של אמה צופיה. אבל כאשר עשתה סדר במסמכים הרבים לאחר מותה, נדהמה לגל...