ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 2 באוקטובר 2022

הנערה דינה דסברג מוסתרת ע"י רופא הולנדי בביתו

 

ד"ר נאוטה סיים את לימודי הרפואה שלו באוניברסיטת ליידן בשנת 1942 ובשנת 1945 סיים את לימודיו באוניברסיטת אוטרכט באנטומיה ופיזיולוגיה. הוא התחתן עם אלי (Ellie), אחות במקצועה.

פעילות הצלה בתקופת מלחמת העולם השנייה

בתקופת מלחמת העולם השנייה, לאחר כיבוש הולנד בידי גרמניה, גרו ואלה ואלי נאוטה באוטרכט ובביתם הסתירו יהודייה בת 15 בשם דינה דסברג. לבני הזוג נאוטה הייתה תינוקת בת שבעה חודשים, טייאלדה (Tjalda). היה להם בית קטן, אך בכל זאת שיכנו את דינה באחד החדרים. דינה הייתה אמורה להגיד, במקרה שתישאל, שהיא יתומת מלחמה מרוטרדם ונלקחה כדי לעזור באחזקת משק הבית. הוכן לה מקום מסתור בבית, למקרה של חקירת גסטפו.

בני הזוג נאוטה המשיכו בהסתרתה של דינה למרות לידתה של ילדה שנייה, יאנקה (Janneke), בינואר 1945. דינה סייעה בטיפול בטייאלדה וביאנקה. מסמכים מזויפים שקיבלה במהלך 1944 סייעו לה ללכת ולחפש מזון בחוות כפריות במהלך הרעב הגדול בהולנד באותה תקופה. דינה נשארה עם בני הזוג עד השחרור במאי 1945.

בשנת 2008 הכיר יד ושם בוואלה נאוטה בתור חסיד אומות העולם.

לאחר המלחמה

לאחר המלחמה לימד נאוטה באוניברסיטאות ליידן וציריך. בתחילת שנות החמישים היגרו בני הזוג נאוטה ובנותיהם לארצות הברית. כעשור לימד נאוטה באוניברסיטת מרילנד, היה חוקר במכון הצבאי למחקר על שם ואלטר ריד (אנ') ולאחר מכן היה פרופסור ב-MIT. הוא המציא שיטה לגילוי ניוון עצבים והיה מחברם של למעלה ממאה מאמרים מקצועיים בנושאי נוירולוגיה. הוא היה חבר האקדמיה הלאומית למדעים בארצות הברית, החברה הפילוסופית האמריקאית, החברה למדעי המוח (אנ') ואגודות מדעיות נוספות.

מקור


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...