ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 1 בינואר 2023

ירוסלבה לויצקה, בת 6 וסבה מצילים ילדים יהודיים בשואה

 


כשהייתה בת 6, ירוסלבה לויצקה (87) נהגה להתגנב לגטו בפולין ולמסור ליהודים מזון שהוחבא בתיק בית הספר שלה. לאחר המלחמה הפכה לחסידת אומות העולם ועלתה לארץ בעקבות 2 יהודים שהצילה עם משפחתה: "מאושרת להיות כאן בגילי. לא חסר לי דבר, זו מדינה מיוחדת"

רוסלבה נולדה ב-1935 בעיר זלוצ'ב בפולין וחיה במשפחה פולנית עם אמה וסבה. לסב, אלכסנדר, היא מספרת בגאווה, היו חברים יהודים רבים והוא הרגיש צורך, ואפילו חובה, לסייע להם בזמן מלחמת העולם השנייה. "לאחר כיבוש זלוצ'ב, ביולי 1941, סבי החל לעזור לחבריו היהודים", היא אומרת, "הגרמנים הגבילו את התנועה שלהם, אסרו עליהם לקנות אוכל והחרימו בתים. סבא סיפק להם מזון ותרופות. הוא עשה זאת איתי, הנכדה".

ירוסלבה שימשה למעשה שליחתו של הסבא, מבלי לעורר את חשדם של השומרים האוקראינים. בדצמבר 1942, כאשר הוקם גטו סגור בזלוצ'ב, המשיכו הסב, בתו קטרזינה (קטז'ינה) והנכדה ירוסלבה לסייע ליהודים שנמצאו שם, עד חיסול הקהילה היהודית בעיר באפריל 1943. ירוסלבה הייתה נכנסת לגטו עם תיק בית ספר, מתחמקת משוטרים גרמנים ואוקראינים ומוסרת מצרכי מזון. במעשים אלה סיכנה את עצמה ואת משפחתה. בנוסף, משפחתה סיפקה מזון לקבוצה של 25 יהודים אשר התגוררו במרתף של בית הרוס.

"המעשים של ירוסלבה, ילדה קטנה, בסך הכל בת שש, הביאו להרבה יהודים תקווה לחיות", אומר גרשון פינצ'סקי, מדריך במחלקת צה"ל וכוחות הביטחון בבית הספר הבינלאומי להוראת השואה ביד ושם, "היא הייתה מתגנבת לגטו ומביאה בגבורה אוכל ליהודים שם. נשארנו עם חסידת אומות העולם האחרונה שחיה בארץ. היא גיבורה אמיתית וחשוב שכולם ישמעו את הסיפור שלה".

המרחק מביתה של ירוסלבה לגטו היה שני קילומטרים. העברת המזון ליהודים הרעבים הייתה כרוכה בסיכון רב, אף על פי שילדה בת שש לא הייתה אמורה לעורר חשד בקרב השומרים. "היה לי חשוב להביא אוכל לילדים שם", היא אומרת, "בתיק הקטן של בית הספר הכנסתי בין היתר לחם ותפוחי אדמה. בגטו היה מפעל לסוכריות, אז הייתי לוקחת כמה לדרך חזרה. הייתה לי גם חברה יהודייה שלפני שנכנסה לגטו הייתי מוסרת לה בגדים שלי. לא פחדתי מכלום. לחברים היהודים שלי לא היה מה לאכול, אז היה לי חשוב לדאוג להם".

בבית המשפחה התגוררו גם שני ילדים יהודים, רישרד פיירינג ויורם (יורי) מרון (שנקר) אשר שרדו את השואה. לאחר המלחמה, בשנת 1952, ירוסלבה סיימה את לימודיה בתיכון. בהמשך, היא מספרת, "הפכתי לאחות בקהילה".

להמשך הכתבה באתר YNET  

מקור וקרדיט לכתבה: איתן גליקמן

"מעשיה נתנו תקווה ליהודים רבים": חסידת אומות העולם האחרונה בישראל

 ראו גם:

ירוסלבה לויצקה - ויקיפדיה

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סיפור ההישרדות הלא יאומן של הילדה בת ה11 שולמית כרמי בשואה

בצילום למעלה : בני משפחת זורגר. אוברטין, פולין, שנות השלושים מימין: דוניה, אלי, סוניה, גולדה ואסתר זורגר. סוניה שרדה. יתר המצולמים נרצחו ...