ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 8 בינואר 2023

הצלת הילדים היהודים  בהולנד ע"י קוֹרי טֶן בּוּם, חסידת אומות העולם

 


קוֹרי טֶן בּוּם, חסידת אומות העולם . היא ומשפחתה התנגדו להיטלר בכך שהחביאו מאות ילדים יהודים בביתם, ולבסוף היא הגיעה בעצמה למחנה ריכוז . אחותה נספתה שם -מתה בזרועותיה של קורי . קורי שוחררה בגלל טעות מנהלית יום לפני שכל האסירות בראוונסבריק הוצאו להורג .

קורי (קורנליה) טן בום (בהולנדית: Cornelia Johanna Arnolda ten Boom;‏ 1892–1983) הייתה הולנדית נוצריה שהצילה יהודים ולוחמי המחתרת ההולנדית בתקופת מלחמת העולם השנייה. אביה קספר טן בום ואחותה בטסי הצילו יהודים ושלושתם הוכרו כחסידי אומות העולם.

הוריה של טן בום היו קלוויניסטים ובין חבריהם היו יהודים רבים. קורי טן בום נולדה בהארלם ולמדה את מקצוע השענות בבזל. לפני מלחמת העולם השנייה לא הייתה טן בום נשואה, ועבדה בחנות השעונים של אביה. כמו כן עבדה טן בום בבית ספר של יום ראשון של כנסייתה בתור מורת דת.

פעילות הצלה בתקופת מלחמת העולם השנייה

בתקופת מלחמת העולם השנייה, לאחר כיבוש הולנד בידי גרמניה, החלה טן בום להסתיר יהודים בביתה, שכונה "המחבוא" (בהולנדית – de schuilplaats). זאת עשתה בשיתוף עם אביה ואחותה. בנוסף לכך היה ביתם של השלושה בסיס של פעילות המחתרת ההולנדית והם היו חברים בארגון התנגדות מקומי שכונה Beje – קיצור של שם הרחוב בו גרו, ברטלייוריסטראט (Bartelijorisstraat).

קורי, אביה ואחותה העניקו מקלט לעשרות יהודים, בהם ילדים רבים. לאחר ששהו היהודים בבית המשפחה, העבירה אותם קורי למעונות מסתור אחרים. בנוסף לכך העניקו בני משפחת טן בום בביתם מקלט לפעילי מחתרת ולפליטים אחרים שנמלטו מרדיפות הנאצים. קורי הייתה אחראית על אספקת מזון למסתתרים, ובמספר מקרים בהם ילדה אישה יהודייה בבית, דאגה לה קורי למיטה בבית יולדות או במחלקת יולדות בבית חולים.

לעיתים הייתה קורי טן בום מחפשת יהודים שיש להסתירם, מיוזמתה שלה. כשנמצא מקום להסתרת יהודים, הייתה טן בום אחראית על בדיקת בטיחותו וחשאיותו לפני העברת היהודי אליו. לאחר הסתרת היהודי הייתה טן בום נמצאת בקשר מתמיד איתו, ומעבירה לו כרטיסי מזון. הכסף שנדרש לשם הצלת היהודים הגיע לעיתים מחנות התכשיטים והשעונים של בני משפחת טן בום, ולעיתים מיהודים בעלי ממון, ששילמו גם על הוצאות המחיה של היהודים חסרי האמצעים.

לאחר מעצרה של אחותה נולי, הזהירה המשטרה המקומית את קורי והיהודים הועברו מבית המשפחה למקומות מסתור אחרים. בפברואר 1944 פשטו אנשי גסטפו על ביתם של בני משפחת טן בום, בעקבות הלשנה. היהודים המסתתרים הצליחו להימלט אך בני משפת טן בום וכשלושים עובדיהם נלקחו לחקירה. לאחר עשרה ימי חקירה בסכוונינגן מת קספר, שהיה בן 84. אחותה של קורי, נולי, נעצרה גם היא, וכך גם אחיה וילם. וילם שוחרר אך מת זמן קצר לאחר מכן. נולי שרדה את המאסר. קורי ובטסי הוחזקו במאסר בסכוונינגן ולאחר שלושה חודשים הועברו למחנה הריכוז פיכט. בספטמבר 1944 גורשו למחנה הריכוז ראוונסבריק בגרמניה. בדצמבר 1944 מתה בטסי. קורי שוחררה שבועיים לאחר מכן וחזרה להרלם.

קורי טן בום – ויקיפדיה

מקור וקרדיט  2 : 

ד"ר אדית אווה אגר , הבחירה : אפילו בגיהינום התקווה יכולה לפרוח, הוצאת מטר  2022

מקור 3 : מוזיאון טן בום – ויקיפדיה




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיות בלב התופת

    מאת: סיגל ארביטמן אפרת הדני לא ידעה פרטים רבים על פרק השואה בחייה של אמה צופיה. אבל כאשר עשתה סדר במסמכים הרבים לאחר מותה, נדהמה לגל...