ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 25 באוגוסט 2024

במוזיאון השואה החדש באמסטרדם חסר רק דבר אחד

 



מאת: חיים לוינסון

במרכז אמסטרדם, בבניין הדור ומצוחצח, נחנך באביב 2024 המוזיאון הלאומי לשואה. ממולו, בבניין התיאטרון ששימש לריכוז יהודים בטרם נשלחו למחנה וסטרבורק בדרך לאושוויץ – אנדרטה יפה וחינמית.

ניכר שהושקעו מאמצים רבים בהנגשת התצוגה. אין שם אוספים מיוחדים או מוצגים מעוררי השתאות. הדגש הוא חינוכי ולימודי: תולדות יהודי אמסטרדם, מלחמת העולם השנייה, ההשמדה. השפה נהירה. ההסברים עשירים אבל גם פשוטים. יש דגש על ניסיון לספר סיפורים אישיים של יהודים – מזכרות אישיות, טלית וקערת סדר, שולחן כדורגל, תמונות משפחתיות, מזוודות בגדלים שוניםרק דבר אחד חסר, ובכוונה: המְבצעים.

זו הפעם השישית שאני מתייר בהולנד. איך אפשר שלא להימלט אליה, במיוחד בימי הקיץ, כשמזג האוויר מדויק והשמש שוטפת אל תוך הליל את היצע הפארקים הנעימים, רחבי הידיים, עם מדשאות השיזוף האינסופיות. ואי אפשר, כיהודי טוב, שלא לשוטט במרכז, בעיר התעלות, בין השלטים הקטנים עם השמות של היהודים שהתגוררו בבניינים ולתהות מה היה רע בעצם, להולנדים של ראשית שנות הארבעים, שכה רבים מהם מצאו את מפלטם בהסגרת יהודים להשמדה; לא סתם הסגירו – אחוז ההסגרה במדינה היה הגבוה מבין כל המדינות שנכבשו על ידי הנאצים. הם לא היו כפריים פולנים שינקו אנטישמיות משד אמם ולא היו גרמנים מוכים וחבולים עם התירוץ של רפובליקת ויימאר וטראומת מלחמת העולם הראשונה.

הולנד, גם עם המשברים הכלכליים שעברו עליה, היתה מדינה מצליחה ומשגשגת. לפני המלחמה היא היתה השביעית בעולם בשיעור התוצר הלאומי לנפש. התעלות המרהיבות נבנו שם כבר לפני 300 שנה. גם הפארקים. הבתים עם החלונות הענקיים שמכניסים את האור, הגבינות, התחבורה הציבורית, עיירות החוף שאליהן נוהרים בקיץ לאוויר הצח בתבל. למה יהודים כל כך הפריעו לחיים הטובים, השקטים, הנעימים והרגועים שהיו להולנד להציע, אז והיום? איך הולנדי הגיע למצב שהוא אנטישמי? שהוא מקדיש את חייו למות אחר?

במוזיאון הלאומי לשואה אין תשובות. אפשר לקחת את המוזיאון, להחליף את השם "אמסטרדם" בשם של כל עיר אירופית אחרת, ולהעתיק אותו לווינה, בודפשט, ורשה, סטריי. בכל אחד מהמקומות האלה היו חיים יהודיים, ובכולם הם נכחדו. נעלמו מהמוזיאון כל ההולנדים. יש רק שואה מי הם אותם אנשים מסתוריים, בני בליעל, שאחראים לכל הפשע הזה? איך הם נראים? יש להם שמות? רקע ארגוני? תנועות? שיתוף הפעולה של הבירוקרטיה ההולנדית עם הנאצים? משטרת אמסטרדם ששימשה בתפקיד חשוב ומרכזי בציד יהודים? שום כלוםיש חדר עם ציטוטים של חוקים והגבלות שונות שהוטלו על תושבי הולנד. ואפילו יש במקום אחד משפט שאומר משהו בסגנון שהכיבוש הנאצי איפשר ל"אנשים עם דעות קדומות" לממש אותן, ואז מגיעה התוספת – לצד רבים שהתגייסו למחתרת. אני שמח שהיו הולנדים רבים שהתגייסו למחתרת, אבל מי היו אותם הולנדים שלא?

ילד הולנדי שלא יודע דבר על השואה והולך עם מוסד הלימודים שלו לבקר במוזיאון, יוצא עם הידע שהולנד היא מקום שפתח את לבו ליהודים במשך דורי דורות – מה שאכן נכון. ב-1940 אירע אירוע מצער. מדינה עם רעיונות מוזרים כמו גרמניה כבשה את הולנד, ייבאה לארץ השפלה את תחביב השמדת היהודים, חייליה הצליחו לבצע את מה שהצליחו לבצע, הובסו, ברגן בלזן שוחרר בשירת "התקווה" והסדר הנורמלי בהולנד שב על כנו. מבחינת הילד, לא היה הולנדי אחד שידו הייתה במעל. לא הלשינו על גיבורת האומה אנה פרנק. לא הסגירו אלפי יהודים במחבוא. לא שמחו על הדירה החדשה שבדיוק התפנתה עבורם.

לכתבה המלאה של חיים לוינסון


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

בגיל 6 בלבד, הלן טריס, לצד אמה, הסתתרה מתחת לגופות במשך שעות

  בגיל 6 בלבד, הלן טריס, לצד אמה, שרדה את הטבח ביהודים בלידה, פולין במאי 1942, כשהיא הסתתרה מתחת לגופות במשך שעות. לבסוף ברחו ליער, התגוררו ...