ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 14 בנובמבר 2021

אירקה ווידובסקי , בת 8 , מבריחת מזון בגטו וורשה

 



" אחרי סגירת הגטו החל רעב נורא" , "אירקה הייתה בת שמונה והיא הייתה יוצאת דרך חורים בחומות או חומקת מן המשמרות מסביב לגטו . אירקה הילדה בת ה8  האכילה את כל המשפחה .

 " לעתים קרובות הייתי יוצאת לצד השני. לבשתי סוודרים שנסרגו בגטו, שווליהם מקופלים, מעל הכול מעיל. הייתי מביאה אותם לחנות הבדים של הגברת מלונובסקה ובחזרה הייתי מבריחה שומן חזיר ולחם" .

 

"  ילדים מבריחים כאלה כמו אירקה היו רבים"  ותיאר אותם בספרו מייטק פכטר , שבעצמו היה מבריח בגטו בגיל 10 :

 " הילדים האלה צחקו למוות בעיניים , לא היה בשבילם פחד, סיכון , גשם , חורף , כפור, שום דבר לא הרתיע אותם , הם ידעו מה הם עושים. ילד כזה  הרי היה מציל משפחה שלמה ממות ברעב. הם ארבו באיזו פינה , וברגע מתאים הגיחו במהירות וגנבו מזון . את הסחורה הם העמיסו והסתירו  לתוך המקטורנים  שלהם , ממלאים את הנפח שבין הבטנה לבד. הם נראו  כמו בעלי כנפיים . כן , היו אלה מלאכים של ממש – הם חלפו על על פני השומרים בגטו , תומכים בידיהם הרזות בסחורות המזון , כדי שהבטנה לא תיקרע חלילה ושהסחורה לא תתפזר .  

 

כמה פעמים נעצרו הילדים המסכנים האלה על ידי שוטרים בפקודתו של גרמני , היו מכניסים אותם אז לביתן שמירה , לוקחים להם את הכול ועוד מכים אותם" .

 

לבסוף הבריחה אירנה סנדלר את אירקה לצד הארי והשיגה עבורה מסתור אצל משפחה נוצרית.

 לאחר מכן העבירה אירנה סנדלר את אירקה לכפר , אצל בעלי בוסתן שלא ידעו שהיא יהודייה.

 

מקור וקרדיט :

אנה ביקונט . גברת סנדלר , הוצאת כרמל, 2020

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...