ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 5 במאי 2024

בשקט ובדממה הם הסתתרו שמעו את “קונצרט המוות” וחששו לחייהם

 



מרסל דריימר בן השמונה, אחותו הקטנה ואימם נשכבו על קטע אדמה שבו שדה חיטה היה צמוד לשורת עצים. היער היה כ-300 מטרים מהשכונה שזה עתה הוזהרו לעזוב בעיר דרוהוביץ', פולין. "אקציה" התרחשה בעיר, ואם הגרמנים היו מוצאים אותם, הם היו מגרשים אותם למחנה ריכוז והורגים את מארחיהם. 

אימו של מרסל לבשה מעיל גשם באותו צבע כמו התבואה שביניהן התחבאו; היא פרסה את זה עליהם כמיטב יכולתה, והם חיכו. כעבור שעה ומשהו שמעו את האקציה: צעקות, כלבים נובחים, אנשים צורחים. "אתה יודע ומבין ," אמר מרסל, "אנשים מתים."

 במשך שלוש עד ארבע שעות שמעו את מה שמרסל ואחותו מכנים "קונצרט המוות". ואז, התחיל לרדת גשם, והקולות הנוראיים שככו. השלושה חיכו עוד שעה לפני שהם קמו ועשו את דרכם לביתה של המטפלת שלהם, שאותה הם ביקרו. כשהם התקרבו לבית, הם ראו חייל גרמני עם הכלב שלו. "הוא הסתכל עלינו", סיפר מרסל בראיון  בפני המוזיאון להנצחת השואה של ארצות הברית. 

"הוא ראה את אמא שלי, אחותי ואותי. הוא פשוט עצר לרגע, הסתובב והלך. זה היה נס". 

אילו היה החייל הגרמני עם חייל אחר, אף אחד מהם לא היה יכול להסתובב וללכת . כל אחד יפחד שהשני יסגיר אותו. 

מרסל אמר שהסיפור שלו על הישרדות השואה כולל כמה ניסים. הוא ומשפחתו סבלו ומאוחר יותר נמלטו מגטו דרוהוביץ'. לאחר מכן, הם הסתתרו בבונקרים שונים , ברחו לכפר קטן, הסתתרו ברפת ושרדו את החורף בבור באדמה כדי להימנע מהנאצים ללכוד אותם . שנתיים לאחר שמרסל ואחותו שמעו את "קונצרט המוות", בגטו  שוחררה המשפחה על ידי הצבא הסובייטי. 

מרסל נחלש כל כך מרעב ומחסור שהוא כבר לא יכול היה לעמוד על רגליו . בגיל 10, רגליו לא החזיקו אותו, והוא נאלץ ללמוד ללכת שוב. מרסל חזר לבריאותו, סיים תיכון והמשיך ללמוד הנדסה במכללה . ב-1961 היגר לארצות הברית, שם הוא משמש כיום כמתנדב במוזיאון האמריקני להנצחת השואה.

 מקור 

גטו דרוהוביץ' היה גטו  שהקימו הנאצים  בעיר דרוהוביץ' שבמערב אוקראינה במהלך מלחמת העולם השנייה והשואה. הגטו חוסל בעיקר בין פברואר לנובמבר 1942, אז גורשו רוב היהודים למחנה ההשמדה בלז'ץ.

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פסח וולודינגר, הנער מהשואה , לוחם הפלמ"ח שנהרג במלחמת העצמאות

  סיפור חייו פסח, בנם של רחל-רוזה וצבי-הירש, נולד בשנת תרפ"ט (1929) ברומניה, בעיר רבוביץ שבחבל בוקובינה, הקרפטים הצפוניים. הוא למד ...