ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום שלישי, 10 בנובמבר 2015

אירנה שטיינפלד , "בין המשפחות יהודים ומציליהם בתקופת השואה "



·         "אלפי יהודים הוסתרו בבתי נוצרים, והיה עליהם להתאים את עצמם לאורחות החיים ולמנהגי הדת של מסתירהם. במקרים רבים היו הבדלים קיצוניים בין הבית שממנו באו לבין המשפחה המצילה. דפוסי התנהגות שונים, הבדלי תרבות, השקפת עולם, דת, מעמד חברתי, פערים בין אנשים עירוניים משכילים לבין המשפחות הכפריות הפשוטות שקלטו אותם — כל אלה הקשו מאוד על ההסתגלות. במקרים רבים כפתה ההסתרה קשר אינטימי על אנשים שלא היה ביניהם שום מכנה משותף. נסיבות השואה הפכו גורלות. יהודים ממעמד בינוני או גבוה מצאו עצמם פתאום בתחתית הסולם, נטולי זכויות, נרדפים ונתונים לחסדם של מי שבימים רגילים היו בשולי החברה.

      אביה של מרים דרוך היה סוחר תבואה בדובנו, ושנות ילדותה הראשונות עברו עליה בבית חם ואמיד שבו לא חסר דבר. היא הכירה את חיי הכפר מתקופות הקיץ, כאשר הייתה משפחתה נופשת מחוץ לעיר. כדי להצילה שלח אותה אביה לביתו של כומר כפרי, איגנטי גרוגול )Ignatij Grogul(. מרים בת התשע לא ידעה אוקראינית, מצאה עצמה בתנאי חיים שלא הייתה רגילה אליהם ונאלצה לעבוד כמו כל ילדי המשפחה מבוקר עד לילה במשק ובחקלאות. המעבר החד נחרת בזיכרונה, והיא סיפרה כיצד חתכה את ידה בפעם הראשונה שנשלחה לקצור תבואה וכיצד נפצעה כאשר פרה העיפה אותה במרעה. רק לאחר זמן 8 מה התחברה עם ילדי המשפחה, למדה אוקראינית ויכלה לתקשר עם סביבתה:



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הבריחה של הילדה צינה וינקלר מהחייל הגרמני ברומניה

    העיר פיאטרה ניאמץ . רומניה הוריה של הילדה צינה נאלצו להחזיר את הבית ובית מרזח שהיה להם לגויים, בעקבות החוק שחוקקו הגרמנים ברומניה ....