ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 20 במרץ 2022

אריקה טאובנר גולד, בת 12 ותכשיט קסם התלתן

 


אריקה טאובנר גולד הייתה רק בת חמש כשקיבלה את תכשיט קסם התלתן הזה מסבתה בהונגריה בשנת 1937. שבע שנים לאחר מכן, לאחר שהגרמנים כבשו את הונגריה, חשו הוריה של אריקה את הסכנה המצפה ליהודי הונגריה והחליטו להטמין את קסם התלתן יחד עם חפצי ערך אחרים במרתף העפר של דירתם.

זמן קצר לאחר מכן, אריקה ומשפחתה נאלצו לפנות את ביתם. אביה של אריקה, זולטן, נלקח לשירות עבודת כפייה. כדי להימנע מגירוש, אריקה, רק בת 12, ואמה, ג'וזה, עבדו במפעל לייצור מדי חיילים. הם גרו במפעל וישנו על המדים שיצרו. בדצמבר 1944 פשטו הנאצים על המפעל והעמיסו את כל העובדים על משאיות.

אריקה זוכרת, "זה היה יום שישי, וזה הפך בין ערביים בסביבות השעה חמש אחר הצהריים. הגענו לשוק הגדול הזה... ואז הנאצים אמרו, 'אנחנו הולכים לעצור כאן, ואף אחד לא ייצא ולא ינסה לרדת מהמשאית. המשאית עצרה, אמא שלי קפצה מהמשאית וקרצה לי. קפצתי אחריה, והלכנו משם".

השניים נמלטו בשלום ומצאו מחסה אצל עוזרת הבית לשעבר שלהם. בינואר 1945, אריקה וג'וזה התאחדו עם  האב זולטן, והמשפחה שבה לבניין המגורים שלהם. שם הם מצאו את  תכשיט קסם התלתן וחפצים יקרים אחרים, שעדיין הוחבאו במרתף.

מקור

מוזיאון השואה בארה"ב




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיות בלב התופת

    מאת: סיגל ארביטמן אפרת הדני לא ידעה פרטים רבים על פרק השואה בחייה של אמה צופיה. אבל כאשר עשתה סדר במסמכים הרבים לאחר מותה, נדהמה לגל...