ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 8 בנובמבר 2015

הנער יורק קשר-שליח בגטו וורשה




דוד פלונסקי – יוּרֵק – נולד בוורשה ב-1926 למשפחה של שש נפשות. בילדותו עברה המשפחה לאוטבוצק, בסביבות העיר ורשה. עם פרוץ המלחמה וגבור הקשיים נאלצו יורק ואחותו – "ארים" למראה ודוברי פולנית – לסייע בפרנסת המשפחה וסחרו בשווקים בוורשה. ב-1940, עם הקמת גטו ורשה, היה יורק בן הארבע עשרה למפרנס יחיד. הוא הבריח מזון כשר לגטו ונחשף לסכנת חיים מתמדת, לסחטנות ולהתעללות של נערים פולנים.

ב-1942 צומצם שטח הגטו, החיים היו קשים מנשוא והאקציות תכפו וגברו. ההברחה התאפשרה דרך החומה בלבד, אך על אף הסיכון המשיך יורק להבריח מזון לגטו. ב-18 באוגוסט 1942 חזר יורק לאוטבוצק מ"עבודתו" ומצא את הוריו אורזים את מיטלטליהם. הם סיפרו לו כי למחרת הם נשלחים ברכבות. אמו התעקשה וצעקה כי לא יישאר ודחפה אותו מבעד לחלון הבית, ויורק ברח משם ולא חזר עוד. למחרת חוסלו יהודי אוטבוצק, והוא לא ראה עוד את משפחתו.
יורק ברח לוורשה ולן בבית הקברות, שם פגש את ד"ר לוי ולבסקי שארגן קבוצת לוחמים מחתרתית. יורק גויס להיות קשר-שליח, רכש והבריח נשק ותחמושת והעביר מידע.
ליורק נודע כי בכיכר שלושת הצלבים בוורשה – מקום הומה שגם גרמנים נהגו לשוטט בו – ילדים מוכרים סיגריות ועיתונים. הוא חבר אל הילדים בכיכר והיה למוכר סיגריות. בלילות היה לן בבית הקברות הקתולי עד שנתגלה מקומו, והוא עבר להסתתר במרתפי בתים הרוסים.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיות בלב התופת

    מאת: סיגל ארביטמן אפרת הדני לא ידעה פרטים רבים על פרק השואה בחייה של אמה צופיה. אבל כאשר עשתה סדר במסמכים הרבים לאחר מותה, נדהמה לגל...