ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 25 ביוני 2023

הנער שלוימלה פרל : "נער החמד הפלוגתי" של יחידת הוורמכט בחזית רוסיה

 

בהחלטה של רגע, שניות לפני שעמד מול חייל האס.אס שיישלח אותו אל בור ההריגה, קיבל הנער שלוימלה פרל החלטה שהפכה אותו מיהודי שיש לחסלו ליוזף פריל, חייל נאצי - "נער החמד הפלוגתי" של יחידת הוורמכט בחזית רוסיה. הוא החליט להזדהות בפני החייל הנאצי כנער בן הלאום הגרמני - פולקסדויטשר. השלכות מעשהו היו דרמטיות:

"לבוש מדי הוורמכט הסתכלתי על עצמי בראי משאית וגיליתי על חזי את סמל הנשר הפרוסי, שבין טפריו הדורסניים צלב-קרס. כשהתבקשתי למדוד את כובע השדה הצבאי, שעיגולי שחור-אדום-לבן מתנוססים עליו הייתי סעור ומזועזע. אני, שלוימלה הקטן, עומד לפתע אי-שם בשדות רוסיה, סביבי משתוללת מלחמה עקובה מדם – במדי חייל נאצי!"

בספרו "קוראים לי שלמה פרל" מספר ניצול השואה את סיפורו הקשה והמרתק: סיפורו של נער שנאלץ להתחזות, במשך 4 שנים ארוכות, לגרמני-טהור גזע שחי בלב האליטה הנאצית. פרל חי עם הקושי העצום הזה, בו הישרדותו תלויה בכך שיחייה בלב האויב שרצח את עמו.

הוא גם התמודד יום יום עם החשש המחריד שזהותו יתגלה ומוות איום יחכה לו, בשל היותו נימול. ביחידה הצבאית הנאצי בה שירת הוא שימש כמתורגמן, ובמסגרת תפקידו נטל חלק בחקירת בנו של סטלין, יאקוב ג'וגאשווילי,קצין בצבא האדום שנפל בשבי הנאצים. מאוחר יותר נשלח לבית ספר של נוער היטלר בבראונשווייג, ואף היה בזוגיות עם גרמנייה נאצית.

פרל הצליח לשרוד את כל שנות המלחמה בזהותו הבדויה. ארבע שנים מאוחר יותר עמד פרל, כשגבו אל הקיר, מול יחידה של חיילים אמריקאים שהשתלטו על המחנה בו שירת. שוב עמד בסכנת חיים בשל זהותו. היה זה יום הולדתו ה-20 של פרל, שנולד ב- 21.4. הוא לא העז לגלות את זהותו האמיתית לחיילים האמריקאים ושוחרר יום לאחר מכן כפליט גרמני. הוא המשיך לשמור על זהותו הבדויה עד שנתקל באחד מניצולי מחנה ההשמדה:

"ראיתי לפניי איש שדוף גוף... ראשו גלוח ולגופו חליפת פסים. כשקרב אלי יותר, שמתי לב למשולש צבעוני על חזהו, שעליו היה רקום מספר ומתחתיו המילה JUDE – יהודי".

למרות שהיה עדיין במדי "נוער היטלר", התרגש פרל עד דמעות ואמר לו את המילים הראשונות שעלו בפיו: "שמע ישראל!" ואז חיבק את הניצול הרבע ולחש באוזנו "גם אני יהודי. קוראים לי שלמה פרל!"

שלמה פרל עלה ארצה, התגייס לצה"ל והשתתף בלחימה במערכה על ירושלים במלחמת העצמאות. בשנת 1990 יצא לאקרנים הסרט "אירופה אירופה" המבוסס על סיפורו, בו גם השתתף. הסרט זכה ב-1991 בפרס גלובוס הזהב לסרט הזר הטוב ביותר, והיה מועמד לפרס האוסקר.

הוא נפטר לפני חודשים ספורים, חודשיים לפני יום הולדתו ה-98.

***

בתמונה: שלמה פרל עם חבריו בנוער ההיטלראי. צילום: שלמה פרל

 מקור

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סיפור ההישרדות הלא יאומן של הילדה בת ה11 שולמית כרמי בשואה

בצילום למעלה : בני משפחת זורגר. אוברטין, פולין, שנות השלושים מימין: דוניה, אלי, סוניה, גולדה ואסתר זורגר. סוניה שרדה. יתר המצולמים נרצחו ...