ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום שישי, 7 באפריל 2017

יאנינה באומן ,בת ,16 במחבוא במקלט מתחת למשרדי חברה מסחרית גרמנית בוארשה




האומנת הפולנית הנוצרייה של יאנינה באומן , בת 16 , הצליחה למצוא עבורה מקום מחבוא במקלט נטוש והרוס מתחת לבניין של חברת סחר גרמנית בוארשה.

השוער הפולני של הבניין , קאזיק הוא שדאג לעשרות היהודים שהתגוררו במקלט.

החברה הגרמנית , שמשרדיה היו בקומת הקרקע, עבדה יום-יום מ8 בבוקר עד 4 אחר הצהרים . בשעה זו יצאו העובדים הגרמנים והשוער קאזיק נעל את השער ולא פתחו אלא ביום המחרת. עבודתו של השוער קאזיק למען החברה הגרמנית שימשה רק מסך עשן שחיפה על פעילויות סודיות שונות ומגוונות שלו. אחת מאותן פעילויות הייתה הסתרת יהודים , לא שניים או שלושה , אלא עשרות.

"בשעות העבודה של החברה הגרמנית חייבים היינו להצטופף בתחום המחיה שלנו במקלט ולא להקים רעש. אבל גם אחרי השעה ארבע היינו צריכים להיזהר לא להרעיש למעלה מן המידה, שכן היה משמר גרמני שהוצב ממש מול הבית".  המשמר הגרמני נדרש לשמור על המשרדים של החברה הגרמנית שסיפקה אספקה לצבא הגרמני בפולין .

"השוער קאזיק ואמו עשו בסתר את כל הקניות למעננו, והביא הכול יום-יום אחרי השעה ארבע. רק אז יכולנו לבשל ולאכול כלבבנו.

לילה אחד נתגלה המחבוא במקלט הנסתר על ידי אנשי מילציות פולניים שעבדו עם הנאצים . היהודים שהסתתרו במחבוא נתנו להם את כל כספם ועוד תכשיטים וזהב רבים על מנת שיאפשרו להם לברוח מיד מבלי להסגירם לנאצים."

קאזיק השוער הצליח להשיג להם מקלט חדש ומעופש במרתף בעיר העתיקה של וארשה . המרתף היה שייך לאנשי המחתרת הפולנית והיה מסוכן לשהות שם. אחר כך, הועברה יאנינה בזהות שאולה למשפחה פולנית נוצרית בראדושק.

מאוחר יותר הועברה יאנינה למשפחה נוצרית אחרת בוארשה , שם נלכדה ע"י הנאצים במהלך המרד הפולני . אבל הקצין הנאצי שלכד אותה לא ידע כי היא נערה יהודייה והיא נשלחה למחנה מעצר של פולנים שגורשו מוארשה .

בדרך לא דרך הצליחה יאנינה להימלט ממחנה המעצר ולמצוא מקלט בכפר קטן אצל איכרים פולנים שלא חשדו בה כלל כי היא יהודייה והאמינו כי היא פולניה נוצרייה , אחת מלוחמות המחתרת הפולנית שנלכדו בוארשה.   בהכירה את ספר התפילות הנוצרי אותו למדה בביה"ס הפולני בעבר הצליחה יאנינה להתחזות היטב כנוצרייה ואף ביקרה קבוע בכנסייה של הכפר והתפללה שם בהתלהבות לכאורה כנוצרייה אדוקה.

יאנינה באומן
חורף בבוקר
זמורה-ביתן , 1990

 Janina Bauman
Winter in the morning 1986


עמודים 132-133

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...