ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום חמישי, 12 באפריל 2018

ילד יהודי ,בן 14, פרטיזן ביערות


מאתחיה נקש (זמושציק)

אבי נולד בשנת 1926 בפולין בעיירה בשם קוליץ (מחוז נובורודק בבלארוס – רוסיה הלבנה). הוריו נולדו כנראה בסביבות השנים 1903/1900. לאימו קראו חיה דושקין ולאבא שלו קראו אברהם זמושציק.

אבא שלו נולד בלודג (עיר יחסית גדולה בפולין, ועבר כנראה לרוסיה הלבנה בשנת 1920). אימו נולדה בקורליץ (אבל המשפחה חייתה בנוגרודק).
הרקע ההיסטורי שבה הוא גדל מתחלק לשתי תקופות: לפני מלחמת העולם השנייה ולאחריה. עד לכניסת הגרמנים לרוסיה הלבנה אבי חיי במשפחה, יחד עם אח תיאום, אח נוסף וסבא בתוך בית קטן עשויי מעץ בעיירה קורליץ.
סבו חי במה שהיום מכנים "שטעטעל" – עיירה יהודית קטנה שבה דיברו אידיש כשפת יום – יום, עברית בעת קריאת התורה ופולנית או רוסית עם הגויים. המשפחה הייתה דתית מאוד וענייה מאוד.

ביוני 1942 כבשו הגרמנים את קורליץ, תחילה יצרו גטו בנובורודק, אבי אמר שהוריו לא היו בגטו אלה נוראו ונשרפו  באיזור הבית. ישנה רשומה שבה חיה ואברהם וגם הבן שמואל זמושציק נרשמו כנספחים בגטו שנמצא בנובורודק, כל העיירה נשרפה ביום שנכנסו הגרמנים לאיזור.
אבי ככל הנראה הצליח לברוח וכנראה שניצל בזכות זה שברח מבית הספר באותו היום, ומאז התחיל חיו החדשים שחלקם היו הבריחה הארוכה מיד הגרמנים הרצחניים.
אבי היה בערך בן 14-16 ואולי אף צעיר יותר. לאחר שנדד ביערות בסביבה הצטרף לאוריאידיה (שם ברוסית למחלקת חיילים פרטיזנים) של האחים בלסקי. היחידה הזאת מוכרת ביד ושם בשם משפחת אנשי היער, עשו עליהם הרבה מחקרים ולאחרונה יצא סרט בשם: "התנגדות" שמספר חלק מהסיפור של המשפחה והפרטיזנים ביער. הם פעלו בעיקר ביער שנקרא ניליבוקי באיזור לידה בנובורודק. אבי הכיר את האח הצעיר של הבילסקים שהיה בערך בגילו מהסביבה, ובהמשך הכיר עוד פרטיזנים וגם גייס עוד אנשים להיות פרטיזנים בגטאות.
מפני שאבי היה דומה לנער רוסי: גבוה, בעל עיניים כחולות ושער בהיר, הפרטיזנים שלחו אותו לסייר וגם השתמשו בו כמבריח מזון ונשק ליער. בנוסף, ידע גם רוסית ופולנית ברמה של שפת אם.
בסוף שנת 1944 כאשר המלחמה באיזור נגד הגרמנים נגמרה והגרמנים נסוגו אבי התנדב ביחד עם עשהאל בלינסקי לצבא האדום ועבר תירונות, כנראה שגילו לא היה מספיק מבוגר כדי להתגייס לצבא זה , לכן נאלץ לשקר בגילו ולשנות זאת בתעודת זהות. הוא לחם מספר קרבות בגרמניה.
אבי עלה לארץ בשנת 1948, כאשר כל חבריו ברחו ועברו לארצות אחריות, הוא הגיע לארץ בספינה מאיטליה כשהיה בן 22. לאיטליה הוא הגיע לאחר שברח מרוסיה הלבנה (בלארוס של היום). בכל מקרה בעת העלייה לארץ עוד לא הייתה מדינה וגם לא הייתה דרך לדעת שהמדינה נוסדה. ביום בו הגיע לארץ בתל אביב נשלח לתירונות לצבא שבוע אחרי נלחם כבר במבצע לטרון, בתקופה זאת הוא חיי בקיבוץ חולדה אצל חברים מהפרטיזנים אשר איתם לחם ברוסיה הלבנה. אבי עלה לארץ כאשר כל חבריו עזבו וברחו מרוסיה הלבנה לארצות שונות ומגוונות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סיפור ההישרדות הלא יאומן של הילדה בת ה11 שולמית כרמי בשואה

בצילום למעלה : בני משפחת זורגר. אוברטין, פולין, שנות השלושים מימין: דוניה, אלי, סוניה, גולדה ואסתר זורגר. סוניה שרדה. יתר המצולמים נרצחו ...