ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום חמישי, 12 באפריל 2018

מי הציל את התינוק היהודי מרכבת המוות בהולנד?

 מאת : עופר אדרת


כל חייו האמין שניצל בזכות אשה אלמונית, אחות במקצועה ונוצרייה בדתה, ש"חטפה" אותו בדקה ה-90 מקרון הרכבת, מסרה אותו למחתרת, והצילה את חייו. כעת, 75 שנה לאחר מכן, קיבלה האשה שהצילה אותו שם, סיפור חיים ותמונה. היא כבר לא היתה אחות, לא נוצרייה ולא אלמונית. התברר כי היתה זו רופאה יהודיה בשם נלי רולופס .
הנאצים לא הותירו לכנס הרבה סיכוי. התינוק היהודי, שנולד בבית החולים בהאג בינואר 1943, יועד מראש להשמדה. הוריו, סולומון וקרולין כנס, גורשו למחנה המעבר וסטרבורק ובהמשך נשלחו לאושוויץ, בשעה שהוא נותר בבית החולים בהאג. ב-23 באפריל, כשמלאו לו שלושה חודשים, צורף כנס לטרנספורט שיצא מבית החולים בדרכו לוסטרבורק. בנקודה זו מצטלב סיפור חייו עם סיפורה המופלא של רולופס, אמה של נינה.

רולופס, ילידת וינה, היגרה להולנד ב-1938 בעקבות אהבה. זמן קצר לפני כן, בעת ביקור תיירותי בפאריס, התאהבה בצייר בשם חילה רולופס, בן למשפחת ציירים הולנדית מפורסמת, שבין היתר העניקה שיעורי ציור למשפחת המלוכה. בפאריס הוא הציג כרזה חדשה פרי מכחולו, בה נראית אשה חשופת חזה מיניקה תינוק שהופך לחייל, תחת הכיתוב: "האם הענקת חיים לילד שלך כדי להרוג ילדים של אמהות אחרות"?

נלי וחילה נישאו בהולנד והקימו משפחה. העובדה שהיתה נשואה להולנדי הצילה את רולופס מגורלם של רוב יהודי המדינה, שנשלחו אל מותם. גם הוריה, שנותרו בווינה תחת הכיבוש הנאצי, ניצלו בזכות הקשר ההולנדי. בהתערבות המלכה וילהלמינה הותר להם לחצות את הגבול להולנד, שם הסתתרו באמסטרדם, לא רחוק ממקום המסתור של אנה פרנק.

עם הכיבוש הגרמני של הולנד הצטרפו בני הזוג רולופס לתא מחתרתי שהתרכז סביב הציירת הנריקה (רו) פרה, שלימים הוכרה בידי יד ושם כחסידת אומות עולם על כך שסיפקה מסתור והגנה ל-50 יהודים בתקופת השואה. כחלק מפעילות הסיוע שלה, רולופס נהגה ללוות מטעם היודנרט ההולנדי רכבות גירוש שיצאו מהאג. היא עשתה זאת כרופאה, כדי לסייע לחולים, קשישים ונזקקים אחרים בדרכם האחרונה.

ב-23 באפריל 1943 יצאה רולופס ללוות רכבת נוספת מהאג לווסטרבורק. שוטר הולנדי, שליווה אף הוא את הרכבת, הבחין בתינוק הבודד לוי כנס, וחס על חייו. "הוא פנה לאמא שלי, ושאל אם היא תוכל למצוא עבורו מחבוא", סיפרה בשבוע שעבר נינה, בתה של רולופס. "יחד הם ירדו מהרכבת באחת מתחנות הביניים, כשאמי נושאת את התינוק בזרועותיה", הוסיפה.

כנס: "גדלתי כנוצרי. בבית המלון של הורי המאמצים התארחו נאצים שבאו לשתות בירה

בארכיונים בהולנד מתועד ניסיונם של הנאצים להתחקות אחר עקבותיו של כנס. הרשויות במחנה וסטרבורק דיווחו לממונים כי לא הגיע בטרנספורט עליו הועמס, ותהו אם ירד בטעות בתחנה אחרת. כנס כבר היה במקום מבטחים. בשבועיים הבאים טיפלה בו רולופס במסירות בביתה בהאג ואף היניקה אותו, בזכות העובדה שגידלה תינוק משלה במקביל. בהמשך מסרה אותו לפעילת המחתרת רו פרה.

פרה, בסיוע של כומר קתולי, תיאו ורהובן, העבירה את כנס לחיקה של משפחה קתולית בדרום הולנד. "הם גידלו אותי כנוצרי. בכל יום ראשון הלכתי לכנסיה", הוא מספר. המשפחה שאימצה אותו ניהלה מלון בשם "אריה הזהב" בו נהגו להתארח גם קצינים נאצים. "גדלתי שם, תחת הנאצים, שבאו כל יום לשתות בירה", הוא אומר.

כנס שרד את המלחמה. אביו נרצח באושוויץ. זה היה גם גורלם של מאות חברים נוספים ממשפחת כנס, ששורשיה בהולנד מגיעים עד למאה ה-15. אמו, קרולין, עמדה בגבורה בניסויים האיומים שביצע בה ד"ר מנגלה, ושרדה את השואה. "התקווה האחת שהחייתה אותה בשעות הקשות והעניקה לה רצון לחיות היתה התקווה לפגוש יום אחד את בנה", אומר כנס.

לאחר המלחמה חזרה אמו להאג, שם החלה לשקם את חייה. תחילה עבדה כסוהרת בכלא בו נאסרו נשים ששיתפו פעולה עם הנאצים. בהמשך נישאה לניצול שואה שאף הוא איבד את משפחתו במחנות, והביאה עמו בת לעולם. את בנה, לוי כנס, איתרה לבסוף בסיוע הקהילה היהודית.

"לא רציתי ללכת איתה. מאוד כעסתי. בעטתי, וצעקתי: 'את לא אמא שלי, אני לא רוצה ללכת'", סיפר בשבוע שעבר. "הצבעתי על ההורים המאמצים שלי ואמרתי לה שאלה מאמא ופאפא שלי", הוסיף. לימים התברר, כי חברת המחתרת רו פרה דאגה אחרי המלחמה לשלומם של כל הילדים שהצילה. 14 מהם, שנותרו יתומים, היא ליוותה לארץ, ודאגה לקליטתם בקיבוץ גבעת ברנר.

אמו של כנס, קרולין, עמדה בגבורה בניסויים שביצע בה ד"ר מנגלה, ושרדה את השואה 
לאחר שזכה כנס להתאחד עם אמו הביולוגית חי עמה ועם בעלה בהאג, ובהמשך היגרו לקנדה. מסלול חייו לקח אותו גם לקוסטה ריקה, עד שב-1975 השתקע בישראל, והקים משפחה במושב הדתי כפר הרא"ה.

רולופס לא ניסתה לאתר אותו אחרי המלחמה, אף שבמשך תקופה מסויימת שניהם חיו בהאג, שם עבדה כרופאה עד מותה ב-1976. "צר לי שלא היתה לי הזדמנות להכיר אותה אחרי המלחמה ושהיא לא חיה היום", אומר כנס.

רולופס הביאה לעולם חמישה ילדים. אחד מהם נהרג בתאונה. רק אחת מהם, נינה, עלתה לישראל והקימה כאן את ביתה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...